تاریخ،سیر خود را بر زندگی مردان بزرگ بنا نموده است.((توماس کارلایل))

 
 
زندگی نامه سهراب سپهری
| | ادامه مطلب...

 

 

سهراب سپهری (۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان – ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ در تهران) شاعر و نقاش ایرانی بود. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده‌است. وی پس از ابتلا به بیماری سرطان خون در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

 


نویسنده : مهرداد دودانگه
تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
زمان : 14:54
زندگی نامه خواجه عبدالله انصاری
| | ادامه مطلب...


شیخ‌الاسلام ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد (زادهٔ ۳۹۶ ه‍. ق. / ۱۰۰۶ م. درگذشتهٔ ۴۸۱ ه‍. ق. / ۱۰۸۸ م.) معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف بود.



:: برچسب‌ها: خواجه عبدالله انصاری,
نویسنده : مهرداد دودانگه
تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
زمان : 13:18
زندگی نامه شهریار
| | ادامه مطلب...

 

 

 

سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانیو فارسی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: سید محمدحسین بهجت تبریزی ,
نویسنده : مهرداد دودانگه
تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
زمان : 12:42
زندگی نامه حافظ شیرازی
| | ادامه مطلب...

 

زندگی حافظ

 

 خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.او از مهمترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.در ایران این روز را روز بزرگداشت حافظ نامیده‌اند.


 


نویسنده : مهرداد دودانگه
تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
زمان : 11:46
زندگی نامه نادر شاه افشار
| | ادامه مطلب...

 

ادرقلی ملقب به تهماسب‌قلی خان و نادر شاه از ایل افشار خراسان از ۱۱۱۴خورشیدی تا ۱۱۲۶ پادشاه ایران و بنیانگذار دودمان افشاریه است. او از مشهورترین پادشاهان ایران پس از اسلام است که سرکوب افغانها و بیرون راندن عثمانی و روسیه از کشور و تجدید استقلال ایران و نیز فتح هندوستان و ترکستان و جنگهای پیرزومندانه او سبب شهرت بسیارش گشت. به او در اروپا لقب «آخرین جهانگشای شرق» و «ناپلئون ایران» نیز داده‌اند.شعر معروف نادر که در زمان تاجگذاری دستور ضرب آن بر سکه هارا داد به شرح زیر است. سکه برزر کرد نام سلطنت را در جهان نادر ایران زمین و خسروگیتی ستان..


نویسنده : مهرداد دودانگه
تاریخ : یک شنبه 8 بهمن 1391
زمان : 21:24
صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 14 صفحه بعد
 
موبایلتو شارژ کن